You are currently viewing Njega očiju u ljetnim mjesecima

Njega očiju u ljetnim mjesecima

Kratkotrajno izlaganje jakom suncu može dovesti do opekotina oka (solarni keratitis), dok dugotrajno dovodi do trajnih oštećenja rožnice, spojnice, ubrzanog zamućenja leće, te ozbiljnih degenerativnih promjena na stražnjem dijelu oka.

Piše: Mr. sci prim. dr. Huda Hajjir Karčić

Lijepo vrijeme je već tu da nama, a samim tim i pojačano izlaganje ultraljubičastim zrakama. Iako sunca ima mnogo prednosti od njega se potrebno i zaštiti, posebno oči. Dr. Karčić kroz tekst sa vama dijeli savjete kako da zaštitie oči od sunca, kako da ih zaštitite i šta da jedete kako biste ih uvijek čuvali zdravim.

Ljeto je godišnje doba kojem se svi radujemo, iščekujemo s nestrpljenjem. Odmah smo spremni za lepršave lagane haljine, sandale, dan je puno duži, nađemo vremena da i u radnom danu prošetamo, malo se posvetimo lijepim stvarima, putovanjima, sve je nekako življe i veselije.

Ipak, to je i godišnje doba idealno za pojavu raznih infekcija, veoma često infekcija oka. Ljeti su u našim ordinacijama svakodnevno prisutni pacijenti sa crvenim očima, natečenim kapcima, sa nelagodnim osjećajem prisustva stranog tijela, žuljanja, grebanja. Ovo se dešava jer su naše oči u ljetnim mjesecima izložene nepovoljnim utjecajima sunca, vjetra, mora, znoja, klimatiziranih prostorija.

Prvi i naizgled najjednostavniji problem je isušivanje oka zbog isparavanja suznog filma u ljetnim uslovima visokih temperatura (nošenje maske pogoršava stvari, ali epidemiološka situacija zadnju godinu i po dana nas primorava na to). Taj problem se jednostavno rješava tako da pacijentima savjetujemo često umivanje uz masažu rubova kapaka bar dva puta dnevno, ujutro i navečer i primjenu neke vrste vještačkih suza, najbolje bez konzervansa nekoliko puta u toku dana.

Upale oka( konjunktivitis) karakterisani crvenilom, žuljanjem oba oka i pojačanim sekretom tretiraju se isto uz dodatak antibiotskih i kortikosteroidnih kapi po procjeni oftalmologa.

Ljeti je učestala pojava sezonskih (alergijskih) konjunktivitisa, praćenih neugodnim žuljanjem, svrbežom i crvenilom, uzrokovanih polenom ili nekim drugim alergenom. Kod pacijenata koji znaju da imaju ovakve probleme svake godine, izuzetno je važno razviti svijest o prevenciji (koliko je to moguće, naravno).To podrazumijeva stalni kontakt sa čistom vodom cijelog lica jer se alergeni tu zadržavaju, u kosi, obrvama, trepavicama i onda ulaze u oko i iritiraju ga. Posebno treba biti oprezan pri boravku na otvorenom gdje ima dosta trave i drugih biljaka, koje mogu izazvati alergijske reakcije. Tada pacijentima skrećemo pažnju na preventivno kapanje antialergika i često ispiranje očiju običnom vodom i vještačkim suzama. U težim slučajevima, moramo dodati i kortikosteroide.

Kratkotrajno izlaganje jakom suncu može dovesti do opekotina oka (solarni keratitis), dok dugotrajno dovodi do trajnih oštećenja rožnice, spojnice, ubrzanog zamućenja leće, te ozbiljnih degenerativnih promjena na stražnjem dijelu oka (bolesti makule -centra vida). Zbog toga je vrlo bitan izbor kvalitetnih sunčanih naočala sa visokim UV filterom.

Vrlo često pitanje koje pacijenti postavljaju je i nošenje kontaktnih leća u ljetnim mjesecima. Preporuka je apsolutno da, jer nam daju slobodu kretanja, bavljenja sportom, nošenja sunčanih naočala. Mogu se nositi i prilikom plivanja, ali se tada mora voditi briga o njihovoj pojačanoj higijeni a najsigurnije je da to ipak budu dnevne leće, koje se nakon upotrebe jednostavno bace. Preporučuje se češće ukapavati vještačke suze prilikom nošenja leća u ljetnim mjesecima.

Dalje preporuke su dovoljan svakodnevni unos vode u organizam. Oči su posebno osjetljive na nedostatak vlažnosti, kaže se što je oko vlažnije, zdravije je, manje sklono infekcijama i upalama.

U ljetnom periodu treba maksimalno koristiti dostupno svježe voće i naročito zeleno povrće, da se organizam odmori od sintetičkih vitamina i minerala koje propisujemo tokom dugih zimskih mjeseci, a koji su neophodni za zdravlje očiju.

Tako naprimjer:

  • Cink sadrži špinat, grašak, sir,
  • Selen – školjke, jaja, bijeli luk, sok od narandže,
  • Vitamin A- mrkva, špinat, žumanjak, riba,
  • Vitamin C- agrumi, limun, narandže, mandarine, grejpfrut, šipak, paprika, kupus, lisnato povrće, paradajz,
  • Vitamin E – suncokretovo ulje, kikiriki, bademi, zeleno lisnato povrće.

Dakle, koristimo sve što nam priroda daje u ovom periodu, hranimo se zdravo, pijmo puno vode, posvetimo se toaleti očiju i lica i zaštitimo se mogućih štetnih utjecaja sunčevih zraka.

I uživajmo u ljetu!!!

Leave a Reply